سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 37128
کل یادداشتها ها : 37
خبر مایه


در راستای غنی تر شدن ساعات درس تربیت بدنی مدارس مخصوصا مقطع ابتدایی طرحی برای اجرای هرچه بهتر زنگ ورزش مدارس با استفاده از بازی های بومی محلی استان خراسان جنوبی ارائه می نماییم که در ذیل به توضیح آن ها می پردازیم :

1- بهتر است در هر جلسه یک یا دو بازی انجام شود و از ارائه ی بازی های زیاد در یک جلسه خودداری گردد

2- در این نوع بازی ها می توان با ایحاد تغییراتی در انگیزه و هیجان ، تمایل دانش آموزان به بازی و فعالیت را بیشتر نمود .

3- می توان از پیشنهادات دانش آموزان در مورد بازی ها و تغییرات احتمالی در آن ها بهره گرفت که حتی منجر به ایجاد بازی جدید و خلاقیت آنان خواهد گردید .

4- بازی ها براساس گروه های سنی مختلف ارائه شده و در صورت نیاز می توان با تبدیل برخی موارد از آن برای گروه های سنی دیگر نیز استفاده نمود .

5- از این نوع بازی ها می توان در جشن ها و در مراسم خاص در مدرسه استفاده نمود .

6-برای ترتیب بازی ها می توانید از فهرست موضوعی که پیوست می باشد استفاده نمایید . در این فهرست برای هر پایه برنامه 25 جلسه ای در نظرگرفته شده اما چنانچه جلسات آموزشی درس تربیت بدنی بیش از آن باشد می توان بعضی از بازی ها را در جلسات دیگر تکرار نمود .

7- بعضی از بازی ها را می توان در زمان هایی که شرایط جوی مناسب نیست و بارندگی است در داخل کلاس یا سالن اجتماعات مدرسه اجرا نمود .

8- پیشنهاد می شود فرصت هایی نیز به دانش آموزان داده شود تا آن ها نیز با طراحی بازی جدید یا تحقیق درباره ی بازی های بومی محلی خودشان ، بتوانند در بعضی از جلسات به اجرای بازی ها بپردازند .


  

 

آسیب رباط هنگامی اتفاق می افتد که نیرویی مفصل را بیش از دامنه طبیعی به حرکت وادارد. پارگی رباط ممکن است در چند تار یا به طور کامل در تمام تارهای آن باشد.

1. بر حسب تعریف، پارگی جزئی فقط بخشی از تارها را شامل می شود و بر پایداری مفصل تاثیر نمی گذارد.

الف) ممکن است بخشی از رباط پاره شود و بقیه سالم باشد.

ب) ممکن است بخشی از رباط در محل متصل به استخوان پاره شود. این حالت ممکن است با کنده شدن استخوان یا بدون کنده شدن استخوان همراه باشد.

2. پارگی کامل رباط به مفهوم گسیختگی قسمت اعظم یا تمام تارهای آن است و مفصل را ناپایدار می کند.

الف) ممکن است رباط کاملا پاره و دو سر استخوان از هم جدا شود.

ب) ممکن است محل اتصال رباط به استخوان کنده شود.

ج) ممکن است بخشی از استخوان که رباط به آن متصل است، از بقیه استخوان جدا شود.

پارگی رباط، اغلب با خونریزی همراه است که به بافت های اطراف انتشار می یابد.

موضع

آسیب های مفصل و رباط در ورزش شایع است و معمولا بیشتر مچ پا، زانو، آرنج، مچ دست و شانه آسیب می بیند.

علائم

- کبودی، تورم و حساسیت در اطراف مفصل.

- تجمع خون در اطراف مفصل.

- احساس درد در عضو به هنگام تحمل فشار یا انجام حرکت.

- عدم پایداری مفصل بسته به میزان آسیب.

درمان

- موضع را سرد نگه دارید.

- با استفاده از باندکشی مفصل را حمایت کنید.

- عضو را بالا نگه دارید.

منبع:

پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی-رضا قراخانلو، حسن دانشمندی،محمد حسین علیزاده


  

دوندگانی که بدن خود را خوب گرم نکرده اند، چند دقیقه پس از آغاز تمرین دردی شدید را در ناحیه فوقانی شکم احساس می کنند. ممکن است درد در سمت چپ یا راست باشد و بیشتر هنگامی تکرار می شود که فعالیت های ورزشی بلافاصله بعد از وعده غذایی انجام شود. ممکن است درد با بازدم عمیق تشدید شود و با دم عمیق تسکین یابد. علل واقعی این عارضه به درستی شناخته نشده است، اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد که این عارضه ممکن است در نتیجه یک اثر مکانیکی محض بروز کند. بافت های پیوندی تحمل کننده اعضای داخل شکم بلافاصله بعد از صرف غذا متحمل وزن بیشتری شده و در زمان فعالیت ورزشی می تواند باعث کشیدگی و خونریزی داخلی گردد. سایر دلایل احتمالی عبارتند از فقدان تدارک اکسیژن کافی برای دیافراگم، یا دردهایی که از ناحیه اعضای داخلی مانند طحال و کبد به دلیل توزیع مجدد جریان خون ناشی می شود.

درمان

ورزشکار باید:

- تا چند ساعت بعد از صرف غذای کامل، از پرداختن به تمرین و مسابقه خودداری کند.

- قبل از آغاز مجدد تمرین، در حالت خمیده به جلو بدود، یا فعایت را متقوف سازد تا اینکه فرصت لازم برای از بین رفتن درد وجود داشته باشد.

- یک شی سخت( مثلا یک سنگ) را در دست ها بفشارد. بیشتر ورزشکاران احساس می کنند این عمل درد پهلو را کاهش می دهد اما مکانیسم این پدیده ناشناخته است.

منبع:

پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی-رضا قراخانلو، حسن دانشمندی،محمد حسین علیزاده

 


  

                                                                             

 مسئولیت مراقبت از ورزشکاران در خارج از زمینهای ورزش به عهده چه کسانی است؟

 

مهمترین مصداق مراقبت از ورزشکاران در خارج از زمینهای ورزشی، اردوها، بازدیدها و مسافرتها و مواردی از این قبیل است. توصیه های زیر در راستای این وظیفه باید موکدا مورد توجه قرار گیرد:

الف) بدون اجازه کتبی والدین هرگز ورزشکاران صغیر را به مسافرت، اردو یا بازدید از محلهای مورد نظر نبرید.

ب) در مسافرتها و اردوها از لحظه حرکت تا لحظه بازگشت و تحویل طفل به خانواده اش تمامی مسئولیت مراقبت برحسب مورد بر عهده مربی یا سرپرست است.

ج) در طول جاده ها در خصوص تغذیه اطفال  ورزشکار صغیر و سوار و پیاده شدن آنها دقت بیشتری مبذول دارید.

د) هرگز به تنهایی وظیفه مربیگری و سرپرستی را در اردوها و مسافرتها به طور یکجا نپذیرید. این پذیرش یک بی احتیاطی است.

ه)  در اسکان ورزشکاران در اتقها باید رعایت سن، رشد، بلوغ و موارد مشابه به دقت مورد توجه قرار گیرد.

و) از طاهر کردن علاقه خاص خود به یک ورزشکار در حضور سایرین قویا خودداری نمایید. مربی باید خوددار و صبور بوده و عقلش بر احساساتش غالب باشد.

ز) وظیفه مراقبت در مسافرتها و اردوها منحصر به روز نیست. در تمام لحظات این وظیفه مهم متوجه مربی و سرپرست است که هر نحو ممکن باید انجام شود.


منبع: حقوق ورزشی- حسین آقایی نیا


  

امروزه سازمان یادگیرنده به طور فزاینده­ای در میان سازمان­هایی که به افزایش مزیت رقابتی، نوآوری و اثربخشی علاقمندند، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. عصر حاضر، دوره تغییرات شتابزاده و عدم اطمینان به آینده است. تغییراتی که اگر سازمان خود را با آن موافق نسازد، چه بسا به ورطه نابودی کشیده شود. این روند تغییرات، مدیران سازمان را به این باور رسانده است که بدون یادگیری سازمانی هیچ روشی برای موفقیت پایدار سازمان وجود ندارد و از آنجا که فرایند­های برتر یادگیری، دربرگیرنده منبعی از مزیت رقابتی هستند، ایجاد سازمان یادگیرنده اولین و مهمترین اقدام راهبردی برای دستیابی به کیفیت و تعالی سازمانی است و ارتقای عملکرد را در پی خواهد داشت.

نظریه­پردازان همچنین با تاکید بر ضرورت یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده، آن را عاملی موثر در کاهش هزینه­ها و متعاقبا پیشرفت سازمان در دنیای سراسر تغییر می­دانند. بنابراین قابلیت پاسخگویی به محیط سازمان­ها برای تداوم حیات را ضروری می­دانند و معتقدند که یادگیری این امکان را فراهم می­آورد.

 با توجه به عدم ثبات شرایطی که سازمان­ها در حال حاضر در آن به سر می­برند، ضروری است تا نهاد­های ورزشی کشور ما نیز درک صحیحی از موقعیت کنونی، اوضاع حاکم و تصویری از آینده خود داشته باشند. ایجاد سازمان یادگیرنده در ورزش، این نهاد­ها را تا حدود زیادی در برابر تغییرات محیطی حفظ می­کند. بنابراین انجام تحقیقات کاربردی و هدفمند و دادن بازخورد به آنها یکی از راه­هایی است که می­تواند به پویایی این سازمان­ها، رقابت­پذیری و در نهایت بقا و البته بقای موثر آنها کمک کند. از آنجایی که سازمان­های ورزشی عصر حاضر در معرض تغییرات مداومی قرار دارند، ارتباط و تعامل این سازمان­ها با عوامل مختلفی مانند دولت، بخش خصوصی، حامیان و دیگر سازمان­های ورزشی ملی و بین­المللی و مهمتر از همه عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موجب می­شود که این نهاد­ها در معرض خواسته­های متفاوت و گوناگونی قرار گیرند؛ از این رو ضروری است تا این سازمان­ها برای حفظ جایگاه و موفق بودن در رسالت سازمانی با بهره­گیری از مزایای سازمان یادگیرنده، عملکرد خود را بهبود بخشند. بنابراین می­توان گفت این عامل سهم بسزایی در دستیابی سازمان­ها به اهداف خود دارد.

">آپلود عکس

منبع: ضیائی، علی (1391). پایان نامه کارشناسی ارشد، کرج: دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی)، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ